KAIP KALBĖTI SU VAIKU SKATINANT POZITYVŲ ELGESĮ
Rekomendacijos ikimokyklinių įstaigų pedagogams, tėvams
Atsiuntė specialiojo ugdymo konsultantė Jelena Galvydytė, Jonavos raj. PPT specialioji pedagogė
Prašykime, bet neįsakinėkime, nepamokslaukime
Palikime reikalavimus nuošalyje. Formuluokime prašymą žodeliu „prašau“, kuris žadina vaiko norą padėti, o ne „ar gali“, nes kelia norą prieštarauti. Atsisakykime negatyvaus konstatavimo, aiškiai pasakykime, ko norime iš vaiko, koks jo elgesys būtų priimtinas.
Kai vaikas suklysta ar elgiasi netinkamai dauguma tėvų linkę daug aiškinti, moralizuoti. Norint paskatinti vaikus bendradarbiauti, reiktų atsisakyti ilgų aiškinimų. Pamėginkime vaikų kaltės ir nevisavertiškumo jausmą žadinančius aiškinimus pakeisti veiksmingais prašymais:
Aiškinimai |
Geresnis būdas paprašyti |
Šiandien per ilgai žiūrėjai televizorių. Gal pagaliau būtų laikas jį išjungti. Dar neatlikti tavo darbai. Kaskart, kai reikia eiti į mokyklą, pamiršti, kur pasidėjai batus. Reikia visuomet juos dėti į tą pačią vietą, tada nepamirši, kur jie. Savaitę turėjau po tavęs viską tvarkyti. Tuoj pat sutvarkyk tai, ką čia sujaukei. Šiandien labai pavargau. Nebegaliu nieko daryti. Norėčiau, kad šį vakarą išplautum indus. |
Prašau išjungti televizorių ir imtis darbo. Norėčiau, kad išjungtum televizorių ir imtumeis darbo. Prašau visuomet dėti batus į tą pačią vietą, kad nepamirštum, kur jie yra. Prašau tuoj pat sutvarkyti tai, ką čia sujaukei. Prašau šį vakarą išplauti indus. Per tą laiką aš atliksiu savo darbus ir mes kartu galėsime paskaityti. |
Negatyvus teiginys |
Pozityvus pageidavimas |
Vaikai, per daug triukšmaujate. Tavo kambarys vėl netvarkingas. Man nepatinka, kaip tu elgiesi su sesute. Kodėl muši berniuką. Tu vėl mane pertrauki. Negalima su manimi taip kalbėti. Tavo batų raišteliai atsirišo. Paskutinį kartą vėluoji. Esi labai neatidus, tavo rašto darbe pilna klaidų. Labai mane nuvylei. Ir vėl darai tą pačią klaidą. |
Vaikai, prašau nurimti. Prašau susitvarkyti kambarį. Prašau elgtis su sesute gražiai. Prašau draugiškai elgtis su berniuku. Prašau leisti man pabaigti kalbėti. Prašau su manimi kalbėti švelnesniu tonu. Prašau užsirišti batų raištelius. Prašau ateiti laiku. Tau labiau sektųsi, jei pasistengtum būti atidesnis. Prašau labiau pasistengti atliekant šią užduotį. Prašau prisiminti, kaip teisingai parašyti šį žodį. |
Prašant svarbu, kad intonacijoje atsispindėtų susirūpinimas, noras padėti, palaikyti. Jei prašymą išsprausime pro sučiauptas lūpas, įsakmiai, jis praras savo veiksmingumą.
Pozityvaus auklėjimo tikslas ne mokyti vaiką, kas gera ir kas bloga, bet išugdyti gebėjimą jį patį skirti blogį nuo gėrio.
Suaugusieji, prisiminkime, kokie mes buvome vaikai. Kokie žodžiai mus pykdė, trikdė, kokie guodė, suteikdavo pasitikėjimo savimi. Gyvenkime atvira širdimi, įsileiskime jausmus.
Parengė specialiojo ugdymo konsultantė Jelena Galvydytė, Jonavos rajono savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos specialioji pedagogė, 2010 m.
Naudota literatūra: John Gray, Vaikai kilę iš dangaus. Pozityvaus vaikų auklėjimo metodai, 2009.
Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro vykdomas projektas „Specialiųjų poreikių asmenų ugdymo(si) formų plėtra“